Saturday 10 November 2018

Baju Berlonggok

Me : Ni baju siapa penuh kat depan ni?
Adik : Mine
Me : Kenapa tak simpan dalam bilik? 
Adik : Tak ada space
Me : Kenapa tak minta kita belikan toyogo ke box ke? Sampai bila nak sepah kat sini?

And the rest is history. Tahap history dia berhari-hari baju tu berlonggok kat TV room! Sakitnya mataku tengok blergh. Macam tak ada siapa perasan, kita je perasan. 

Husna tak adalah nak cakap husna ni pembersih and pengemas tahap OCD. Tak adalah. Tapi disebabkan husna dah duduk asrama since i was 10 memang menjadi kepantangan husna tengok barang bersepah ni. Like hello perempuan mana boleh sepah2 like this!

So tadi husna naik kat TV room and nampak baju2 tu masih bersepah lagi. Okay thats it, husna terus pergi store room and nampak ada one toyogo kosong. I took it and naik atas balik (penat ok naik turun 3 tingkat!) then terus lipat and masukkan all those baju.


Ha settle! Tak sakit mata tak sakit hati dah. Terus it got me thinking.. Macam tu la hidup ni sebenarnya.. Adakala kita kena buat sesuatu yang at the first place bukan tugas kita pn untuk menyenangkan kita. 

Kalau ikutkan boleh je husna nak buat dek.. Tu bukan baju husna and bukannya kat my room. But still, i decided untuk kemaskan sebab hati ni bengang je tengok baju2 tu berlonggok. 

Macam tu la hidup, kekadang kita rasa ni bukan tugas kita bukan tanggungjawab kita.. Kita lebih suka menunding jari or biar orang lain yang buat untuk kesenangan kita.. Guess what? It wont! Hang tunggulah sampai berjanggut macam tu la benda tu akan jadi. 

So instead kita yang merana, why not kita sendiri "bangun" and "ambil alih" perkara yang kita rasa not our job untuk menyelesaikannya demi diri kita.. Macam contoh kalau kita rasa kita dah lama sangat kerja and berkhidmat kat suatu company, tapi gaji kita takat and position kita kat tahap tu je..

Kita dok rasa la kita tak boleh nak buat apa2 hidup makin mahal commitment makin banyak anak2 makin besar, siang malam kita dah kerja tapi macam tu and tang tu juga la tak ada beza pn tahap income kita.. Bila dah stress mulalah kita menunding jari kenapa sekian2 tak naikkan gaji kita kenapa dia tak nampak kita dah lama kerja sini kenapa tu kenapa ni.. 

Yang sampai kesudah tak habis ceritanya.. Sudah2lah tu.. Why not kita ubah sikit, dari kita yang sakit hati sorang2, kita ambil jalan dengan membina side income.. Sekarang ni banyak sangat side income yang kita boleh jalankan kalau kita bebetul nak.


Yes kita tak mampu nak ubah sekeliling nak ubah seseorang, but we can always change and do better for ourselves :)

Xx,
Husna Bazlan

No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...