Saturday 17 November 2018

Drowning

How bad do you want it?

Semalam husna jumpa my business partner and plan sama2 strategy business kami. Bila dah settle lakarkan all the dreams, apa kami nak capai, bila kami nak capai and macam mana kami nak capai.. One question really hits me.

Do you really want it? How bad do you want it?

Dang! Macam kena tampar lelaju.. Ya know, kita manusia ni sangat suka melakarkan everything.. Orang tu nak tu kita nak juga, orang tu beli tu kita nak juga, orang tu dapat tu kita nak juga... But when it comes to work, do we really put 100% effort into it?

Cause thats how it works kan.. Kita tak boleh la expect nak itu nak ini and then tidur lepastu expect buka mata terus dush depan mata kita.

Or kita tak boleh lah nak set dreams ok by the time i turn 30 i nak rumah worth 5 million, and then kita langsung tak usaha kearah itu.. Lepastu expect kita umur 30 je terus jatuh rumah depan mata kita.

Haha sadly kita bukan kat syurga yang kita terdetik terus kita dapat.. Even nak capai syurga pun kita kena really usaha sekarang kan :).

So soalan tu really berlegar in my mind.. Okay i want it okay i know i need it.. But how bad do i want it? :)

Kita manusia kan.. Memang ada sifat nak barang yang kita tak ada. Kita tengok kawan meja sebelah ada pencil box Frozen kita nak jugak.. Kita tengok kawan kita ada purse Barbie kita nak jugak.. Bila dah besar sikit kita nampak kawan kita pakai iPhone X kita pun nak jugak. 

I leant that kalau kita nak tahu kita betul nak ke tak something tu, kita akan fikir tiga hari berturut-turut pasal that thing. Kalau hari ketiga kita masih fikirkannya maknanya kita memang inginkannya! So bila kita nak something tu, always ask yourself how bad do you want it.. Bila dah asyik dalam fikiran tu maknanya kita bebetul nak lah.


Okay step one is done. We know what we want. Dah tahu nak apa kena la usaha kearahnya kan :)/ Tak boleh lah expect benda tu segedebuk datang kat kita! Now is the time to execute. We have to do whatever it takes, whenever it takes to get it :). 

Kalau kita nak bersara by the time umur kita 40, kita kena lah kerja keras since umur kita 25 tahun. Kalau kita nak rumah worth 3 juta kita kena la usaha juga kearahnya.. Kalau kita nak anak2 kita pandai, kita kena lah tolong stay up sama and bantu dorang buat homework. 

Pokoknya kita dulu kena buat. Pokoknya sejauh mana kita nak and are we willing to sacrifice now for things we wanted ? Teringat pesanan Will Smith yang menceritakan dia nak jadi world class actor since dia mula berlakon lagi. Yes semua orang boleh jadi actor tapi tak semua orang nak buat whatever it takes untuk jadi the top one :). Jadi kalau saya kena kerja sampai saya mati pun saya sanggup! 

Ha, adakah anda sanggup? The moment awak nakkan sesuatu macam awak nak bernafas, thats the point you will succeed :)

No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...