Thursday 15 March 2018

ITS NEVER TOO LATE TO START LIVING

Husna ingat lagi the other day husna pergi Bens dengan family husna.. Lepastu ada kat table tu soalan2 dalam card kecik. Agaknya nak bagi kita mengisi masa lapang sementara tunggu makanan sampai, taknak bagi semua dok hadap phone so dorang pn came up with the idea.

Soalan dia best-best lah juga.. 

Ada yang dia tanya kalau kita kena pilih satu makanan je dalam dunia ni makanan apa yang kita nak pilih..

Kalau kita boleh pilih satu superhero yang kita nak jadi, siapakah kita nak jadi?

Kalau kita boleh belajar third language, bahasa apa yang kita berminat?

And so on.. Ada one question ni husna tenung lama2! Hahaha

 "Whats the diff between living and existing?"


Are you living or just existing? Apa beza dua tu? Basically kita manusia ni dah dianugerahkan akal, emosi and boleh membezakan baik buruk serta apa kita nak buat dalam hidup kan..

Kalau binatang tu just existing. Aturcara mereka sama sahaja and memang dah ditentukan begitu lumrahnya. 

Jadi adakah kita hanya nak wujud tanpa manfaatkan kewujudan kita? :).

Kat sini husna nak share sikit tips yang husna tahu macam mana nak start living your dream life today :


  1. Jujur dengan diri, apa yang kita nak capai dalam hidup?



    Its scary i know.. Contohnya kita dah dibesarkan dalam keluarga yang semua doctors.. Memang dari tok nenek kita semuanya pakar perubatan belaka.. Bila sampai kat kita.. Dang kita taknak.. Kita tak minat.. Kita lebih suka and nak jadi pelakon. Tak ke pelik? Tak ke scary? Kita takut nak pursue our dreams sebab kita takut nak go outside the box. 

    Well guess what guys, bila awak tak go for it.. Tu lagi menakutkan! Hidup ni sekali sahaja. Ada sebab kenapa kita minat and kenapa kita berimpian.. And those dreams bukanlah ditakdirkan hanya untuk berada dalam minda and hati kita je.. Its your job to make it REAL!

  2. Manfaatkan internet sebaiknya.

    Haha macam kelakar kan? But serious guys.. Kita hidup dalam era yang segala information kita boleh dapat celah jari je. And sekarang ni siapa je hidup tak ada internet and phone kan? Semua orang ada. So instead kita asyik scroll life orang lain and merendahkan diri kita cakap bestnya hidup orang tu apa semua.. Baik kita research apa yang kita boleh buat and apa yang kita perlu buat untuk realisasikan impian kita.


    Kena and wajib tahu, impian hanya akan menjadi impian selagi kita tak ada PLAN. Jangan asal redah je tanpa ada plan.. Kalau awak nak berhenti kerja sebab tak suka boss tu, make sure dah survey siap-siap kita nak kerja apa.. Apa back up plan kita.. Kalau kita nak kurus sebab dah rimas dengan lemak kat pinggang yang menggelebeh, make sure kita dah start buat research pemakanan orang diet and exercise plan.



  3. Bangun pagi dengan semangat and azam baru.



    Husna selalu tanya diri husna.. Husna sentiasa wajibkan diri husna untuk tanya apa yang aku kena buat today untuk mendekatkan lagi diri aku dengan impian aku? 

    Once you decide apa you nak dalam hidup you, you kena bersedia untuk TAK SELESA. Kita manusia ni dah design dengan "mudah selesa". No. if you want to change, you kena go big and ubah routine harian. 

    Its important to live each day as if it were the last.. Because it very well may be. Kita tak pernah tahu bila kita mati kan.. Dah bersedia kah kita? Apa yang kita tinggalkan untuk anak2 kita? Dah cukup ke? Adakah kita meninggalkan dunia dalam keadaan menyenangkan orang atau menyusahkan orang dengan hutang kita? :)
Ask yourself that. 

So guys, are you living or existing? :)

No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...