Friday 22 December 2017

SENDIRI CARI PASAL

Tak ada siapa yang nak kulit bermasalah.. Tak ada siapa yang menginginkan kulit penuh jerawat..

Impian semua orang nak kulit bebas cela dan licin bersih..

Tapi tahu tak kekadang kita sendiri yang rosakkan kulit? Tanpa sedar kadang-kadang kita sebenarnya yang selalu buat perkara yang boleh rosakkan kulit...

Haaa! Kat sini husna akan cuba list kan few things yang kita dah jadikan habit tapi kita still boleh cuba elakkan :)


  1. Tak bersihkan make up 

    Pori-pori senang tersumbat bila make up kita tebal..Bila tersumbat tu yang menyebabkan jerawat..  Jadi waktu tidur, bebaskanlah kulit muka dari semua make up yang kita dah tepek sepanjang hari.. Bagi kulit muka kita rest sekaligus boleh bagi ia bernafas! :)

  2. Picit jerawat 

    Ha ni jangan tipu! Kita semua pernah buat kan hehe. Bila naik jerawat rasa tak tentu arah selagi tak korek2 isi tu keluar kan hehe. Tapi tahukah anda, dengan memicit jerawat yang ada kat muka tu, boleh menyebabkan bacteria masuk ke dalam pori-pori. Jika cara picit dilakukan dengan cara yang salah, dia akan menyebabkan kuman mudah masuk, mudah kena infection and sekaligus make it worst! 

    Jadi kalau ada jerawat cuba relax dulu.. Biar dia bebetul masak baru kita picit (dengan teknik yang betul). Make sure dalam keadaan yang bersih supaya tak kena jangkitan kuman yang boleh menyebabkan jerawat makin teruk or parut berlubang. 

  3. Bercakap di telefon 

    Kalau anda seorang yang jenis on the phone 24/7, anda sendiri kena berhati2 dengan number 3 ni.. Kalau kita banyak spend time cakap kat telefon, jerawat dan ruam akan mudah timbul pada bahagian rahang dan pipi anda. Pastikan anda sentiasa lap phone anda dengan wipes atau tissue lembab untuk mengekalkan kebersihannya. 

  4. Sarung bantal 

    Semasa tidur, sisa make up yang tidak dibersihkan atau kotoran di rambut boleh melekat di bantal dan menjadi sarang bagi kuman. Cuba bayangkan kalau kuman tu dah berkampung kat situ and kita malas ganti sarung? 

    Ganti sarung bantal anda at least seminggu sekali supaya kuman and kotoran tak ganggu kecantikan kulit kita. 

  5. Selalu kerutkan muka 

    Pergerakan yang berterusan pada bahagian otot muka akibat ekspresi wajah akan menyebabkan garis-garis kedutan yang berkekalan pada raut wajah anda. 

  6. Aircond 

    Terlalu kerap duduk dalam bilik berhawa dingin boleh menyebabkan kulit menjadi kering dan hilang kelembapan yang diperlukan wajah. So make sure balance yea, kalau siang dah terlalu lama dalam aircond.. Petang tu cuba jalan2 menghadap matahari sikit hehe. 

  7. Sunblock 

    Keluar tanpa memakai sunblok juga punca utama kulit muka naik jerawat. Lagi-lagi zaman sekarang yang super panas and tak menentu ni.. Kalau boleh elakkan keluar tanpa memakai sunblock yea. Kalau tak, nanti bila kita berpeluh and tanpa perlindungan kulit, wajah kita akan tersumbat liang pori tu yang senang sangat naik jerawat. 

Kulit yang cantik adalah impian semua orang, especially kaum hawa. Kita semua mengimpikan kulit yang bebas cela, yang flawless yang sedap mata memandang tanpa jerawat dan parut2 berkawah dimuka.. 

Untuk merealisasikan impian ini, jomlah cuba Set Kecantikan Shaklee










*produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.


Husna,
{1127918}
012-2707477


No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...