Wednesday 13 December 2017

KEPUTIHAN. IS IT NORMAL ? :)

Semua wanita pasti pernah mengalami keputihan. Takkan ada yang tidak pernah. Keputihan ni berfungsi untuk membersihkan dan melindungi vagina dari irritation and infection. 

Yang membezakan keputihan yang dialami seseorang adalah normal atau berpenyakit dan kotor adalah melalui warna dan jumlahnya.

Lendir yang normal umumnya berwarna bening hingga keputih-putihan dan tidak berbau. Lendir tersebut juga biasanya tidak disertai gatal-gatal atau rasa pedih pada kawasan vagina.

Manakala keputihan yang tidak normal ada perbezaan dari segi warna dan kekentalan lendir, jumlah lendir yang berlebihan, bau lendir yang hanyir, pendarahan yang bukan pada cycle period, serta rasa gatal di sekitar vagina dan pedih perut.

Jika mengalami keputihan seperti yang tertera diatas, segera pergi consult dengan doctor yea. Dikhuatiri berpenyakit 😞.

Jenis-jenis Keputihan yang Tidak Normal

Keputihan yang tidak normal biasanya terjadi kerana infeksi. Berikut adalah penjelasan jenis-jenis keputihan yang tidak normal:
      Keputihan dengan lendir berwarna coklat atau mengandungi darah
Keputihan ini umumnya disebabkan oleh menstruasi yang tidak teratur. Tetapi tetap perlu diwaspada kerana walaupun jarang, situasi ini bolej menjadi asbab kepada cancer cervix atau rahim. 

Keputihan disertai rasa mencucuk atau pendarahan

Rasa ngeri pada tulang punggul atau saat buang air kecil serta munculnya pendarahan di luar cycle menstruasi atau setelah berhubungan seks yang menyertai keputihan, dapat menjuruskan kepada gonore atau chlamydia. 
Jika dibiarkan, penyakit2 ini dapat memudharatkan organ reproduksi wanita. 
Keputihan dengan lendir berwarna hijau, kuning, atau berbuih
Jenis keputihan ini biasanya disebabkan oleh trikomoniasis, iaitu penyakit menular seksual yang disebabkan oleh parasit Trichomonas vaginalis. Lendir akibat infeksi ini biasanya berjumlah banyak, berbau amis, dan disertai rasa pedih saat buang air kecil.
Pembengkakan dan gatal-gatal di sekitar vagina serta ngeri saat buang air kecil dan berhubungan intim juga akan dialami oleh penderita trikomoniasis. Infeksi ini juga boleh diatasi dengan antibiotik.
Keputihan dengan lendir kental, berwarna putih, dan disertai rasa gatal
Keputihan ini biasanya disebabkan infection pada vagina. Indikasinya berupa lendir yang kental, tanpa bau, dan berwarna putih seperti susu kental. Gejala-gejala lain yang menyertainya dapat berupa rasa gatal dan pedih di sekitar vagina.
Infeksi ini tidak berjangkit melalui hubungan seks dan dialami oleh sebahagian besar wanita.
CARA MENGATASI KEPUTIHAN
  • Membersihkan bagian luar organ intim kewanitaan secara teratur (terutama pada saat menstruasi dan setelah berhubungan seksual) dari arah depan ke belakang (jangan sebaliknya) untuk mencegah bakteri masuk ke dalam vagina. 

  • Kemudian gunakan pakaian dalam dengan bahan yang selesa agar tidak lembap dan ketat dan jangan memasukan benda asing ke dalam vagina tanpa pengetahuan atau consult dari doctor. 

  • Amalkan Alfalfa Complex Shaklee, GLA Complex Shaklee dan Garlic Complex Shaklee bagi memastikan dalaman kita sentiasa bersih dan tidak mudah kena infection. 
    (Husna dah cuba and Alhamdulillah sangat membantu.. Nak beribadah pn sangat yakin sebab kita "bersih" je 💟)



Husna,
{1127918}
012-2707477



No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...