Saturday 30 December 2017

6 SEBAB KULIT MUKA ROSAK!

Kita rasa betul, kita rasa apa kita buat dah okay dah.. Tapi inilah sebenarnya kesilapan tersembunyi dalam penjagaan kulit muka yang kita selalu tak perasan. 

Yang semuanya boleh menjadikan punca jerawat dan masalah kulit yang lain. :/

  1. CUCI MUKA  

    Ada dua sebab kenapa kita tak boleh cuci muka dengan kerap :
    - Boleh menyebabkan kulit terlalu kering dan menghilangkan kelembapan selepas dicuci 
    - Kulit akan cenderung menjadi lebih berminyak dan berjerawat 

  2. GOSOK MUKA 

    Ramai yang ingat bahagian yang ada jerawat atau bermasalah kena extra gosok dan sental supaya boleh mengeluarkan sebum dan kekotoran dalam liang roma.
    Sebenarnya salah yea anggapan ni.. Kita dilarang menggosok kulit terlampau kuat kerana boleh menyebabkan kulit menjadi kemerahan dan "mencederakan" kulit dari dalam

  3. SCRUB MUKA 

    Selalu scrub muka akan menyebabkan kulit kita menipis kerana texture scrub yang agak kasar. 

  4. SHAMPOO 

    Shampoo rambut mengandungi bahan pelembab atau berminyak untuk melembutkan rambut. Kalau terkena muka, minyak tersebut boleh merresap ke dalam kulit muka dan akhirnya mencetuskan jerawat.

  5. PELUH

    Jangan dibiarkan peluh kering sendiri di muka tanpa dilap. Sebaiknya setiap kali kita berpeluh wajib bagi kita lap muka menggunakan kain yang bersih untuk mengelakkan peluh kita kering dan menyerap kedalam pori kita. Bila pori tersumbat, jerawat lagi senang naik yea. 

  6. TUALA

    Ramai yang buat ni rasanya.. Lap muka menggunakan tuala badan. Seeloknya asingkan tuala muka dan tuala badan kerana tuala badan lebih banyak melekat kotoran dan kuman. 

Kalau jaga semua 6 points kat atas ni dengan baik insyaAllah kita dapat menjaga kulit kita dengan sempurna.. Dalam masa yang sama jangan lupa amalkan supplements supaya sel kulit sentiasa sihat dan cantik yea :D






*produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

Set Radiant Shaklee 



Husna,
{1127918}
012-2707477


No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...