Friday 11 December 2020

Betul Ke Nak Berjaya Ni?

One thing i learnt bila husna masuk dalam dunia business ni.. Walaupun saya pun masih bilis dan banyak yang masih kena belajar...

Tapi apa husna nampak kan, kita tak boleh nak paksa orang yang tak nak dipaksa. 

Setiap bulan Alhamdulillah Allah izinkan husna untuk recruit new business partners. Soalan pertama yang husna selalu ajukan bila dia nak join business adalah kenapa you nak business?

Ye lah macam kita pergi interview la kan, kan selalu kena tanya kenapa awak nak kerja kat sini? Hehe

Cumanya instead husna tanya why dia pilih Shaklee, husna akan umumkan tanya kenapa you nak business? Jawapan yang husna dapat selalu buat husna sebak. Ala typical jawapan lah tapi kalau bab2 yang mengaitkan families and orang tersayang  mesti kita macam extra rasa ok lets do this! Haha

Like, 

Saya nak business sebab penat tengok mak ayah saya dah berusia tapi masih bekerja. Malu sangat saya dah besar tak mampu nak sara mereka.

Or

Saya nak business sebab saya nak ada savings untuk diri sendiri, gaji sekarang ni cukup2 makan tak boleh nak menyimpan.

Or

Saya nak business supaya duit business saya boleh bayar insurance anak or boleh bantu husband dalam urusan household

Mostly mesti nak berniaga sebab orang sekeliling. Nak beri lebih nak buat lebih nak dapatkan lebih :)

Cumanya, dalam 10 orang yang serah diri nak business maybe ada lah dalam 3-4 orang yang bebetul commit and focus and gila2 buat sampai mereka dapat apa mereka nak.

Buatkan husna fikir, kenapa lagi 6-7 orang tu hanya separuh jalan? Or sambil lewa? Or cepat sangat tarik handbreak walhal waktu nak daftarkan diri business tu beria sungguh dia? What happen?

Then i realised kita hanya boleh bantu orang nak dibantu. Being in this path sungguh tak semudah yang dijangka. Siapa kata business mudah? No! You kena berjiwa kental, you kena ada hati yang besar and you kena ada sifat tanggungjawab dalam diri you. 

So that even dugaan menggila datang pun you masih stand strong! Orang reject pun kita sengih je sebab kita tahu you say no i say next hehe :)

Contoh kita kerja office kan, ada ke waktu kita tak ada mood or busy nak kahwin or rasa pening sikit or stress anak menangis.. Kita cakap dengan boss kita yang kita tak boleh nak kerja for that day? Tak ada kan? We still work!

Then kenapa bila business yang hakikatnya business ni untuk diri kita sendiri, yang pada awalnya kita decide kita nak buat business ni untuk kita dapat lebih and beri lebih pada orang kita sayang.. Kita banyak berdalih? 

Something to ponder kan...



Kalau bukan kita nak bertanggungjawab atas diri kita, who else? :)

No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...