Tuesday 30 October 2018

Whats Your Value?



Korang pernah tengok tak cerita Mohabbatein? Husna rasa 7/8 orang Malaysia ni mesti pernah kan tengok this movie. 

Basically cerita ni pasal a girl yang suicide sebab ayah dia tak restu dia bercinta and her father ni expelled that boy and lepas dah few years that boy datang balik and work for him. 

Kalau siapa yang tak pernah tengok lagi memang wajib tengok cerita ni, banyak sangat values yang kita boleh belajar. 

Inilah yang husna nak tekankan dalam topic hari ni.. Kita semua hidup ni ada value yang tersendiri.. Value tu apa? Value tu benda yang kita pentingkan and benda yang kita pegang la.. Macam prinsip la senang cerita hehe. Ada orang dia hidup berprinsipkan cinta dan keluarga, ada orang hidup dia berprinsipkan fame, ada orang hidup dia berprinsipkan education, ada orang hidup dia berprinsipkan spouse dia semata. 

Lain orang lain benda yang dia value :)

Same goes to this movie, ada dua watak utama yang husna nak tekankan and memang yang cerita ni cerita pn haha. Satu Bachan Satu SRK. Satu orang tua yang walaupun anak dia dah suicide dia tetap berpegang teguh and tak goyah dengan prinsip dia.. Prinsip dia yang tak ada siapa boleh ubah, prinsip dia yang dia tetap pegang walau apa pn yang mendatang.



Sama macam SRK, kalau kita tengok dia tu dahlah girlfriend dah mati, kena buang sekolah, susah nak cari sekolah lain, hidup kena survive sendiri.. Yet dia masih came back pada orang yang menjadi punca segalanya.. Why? Sebab prinsip dia. 

So kita semua dalam dunia ni ada prinsip and benda yang kita value dalam hidup ni.. Perkara tu yang akan membuatkan kita terus berjaya atau mundur.. Prinsip kita tu yang akan menentukan kita kuat atau tidak.. Prinsip kita tu yang akan menjadikan diri kita as kita. 

Penting ke prinsip ni? Penting ke kita ask ourself apa yang kita value dalam hidup ni? If you ask me i would say yes and yes and yes! Bila husna dalam bidang business ni lagi husna nampak kepenting you kena ada pendirian dalam diri you.



You nak business untuk apa.. Siapa yang you value, apa yang you value semua tu dah kena tahu dah sebelum kita mulakan apa-apa :). 

Jadi kalau awak macam lalang yang kejap kekiri kejap kekanan kejap semangat kejap down kejap lompat sana sini, ambil la masa and tanya diri awak ;

HANG NI NAK APA SEBENARNYA? :D

Xx,
Husna Bazlan

No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...