Thursday 22 February 2018

FAILURE IS A BLESSING.

Wait whattt? Hehehe. Mana ada orang suka gagal.. Mana ada orang suka failed. 

Time sekolah dulu kalau ada exam and kita failed memang seboleh-boleh nak sorok kertas exam tu.. Taknak mak ayah kita nampak. 

Sebab kalau failed tu menunjukkan kita tak buat sebaiknya. Failed tu menunjukkan kita tak study betul-betul. Failed tu menunjukkan kita LOSER dari orang lain.

So dari kecik kita dah dimomokkan dengan FAILED IS NOT A GOOD THING.

Well, guess what? Sejak husna berkecimpung dalam bidang business ni husna mula nampak dari perspective lain. 

Failure is a blessing. 

Okay let me explain. Hidup ni kita hanya mampu merancang sahaja. Aku nak tu aku nak ni aku nak sekian-sekian. Sometimes berlaku sebijik macam apa yang kita mahukan sometimes mungkin tidak. 

So kalau kita asyik pandang dari sudut negative je kita akan mudah rasa down and lemah. Kita mula tarik cas2 negative menguasai diri kita. 

Why not mula dari sekarang kita pandang failed tu dari sudut lain.. Bila failed tu ianya mampu mengajar kita something lebih berharga dari bila kita dapat apa kita nak.

Apa benefit yang kita dapat bila kita gagal? 


  1. Membantu kita lebih berfikir 

    Tak dapat apa yang kita nak bukanlah satu perkara yang kita dambakan.. Siapa je suka rejection? Siapa je suka failed? Tapi bila kita tak dapat tu kita akan lebih fikir.. Adakah kita sanggup nak mempertahankan apa yang kita nak ni or kita nak berlepas tangan sahaja? Kejayaan tak pernah guaranteed. You buat you dapat. 

    Kegagalan yang berlaku akan buat kita banyak reflect diri balik. Is it worth it? Patut tak aku teruskan apa aku nak or just stop it? :)

  2. Menampilkan keyakinan diri

    Kita ajar diri kita untuk kuat.. Kita didik hati kita untuk tabah. Kita remind diri kita untuk fight for it.


  3. Rendah diri

    Ni paling best! Ni paling kita kena semat dalam minda. Kalau kita nak something and mudah sangat kita dapatkan, perasaan bongkak akan mudah lahir dalam hati kita. Kita akan senang take it for granted and tak hargai kejayaan yang kita dapat. 

    So its okay to failed! At least nanti bila dah berjaya kita ada cerita pahit manis yang kita boleh share and ingatkan diri betapa susah untuk kita capai apa yang kita nak :)
Tiga points ni husna nak highlight kan for today. Kegagalan bukanlah sesuatu yang buruk. Kalau kita buka minda and hati kita akan terkejut dengan betapa besarnya impak kegagalan dalam mengajar kita erti kehidupan. 

Husna ada baca dari one book ni. Forgive me sebab tak ingat tajuk buku tu.. Buku tu ada mengatakan bahawa sebenarnya tak ada pun istilah gagal ni. Kalau kita buat kita berganjak kedepan kalau kita gagal kita tetap ditakuk yang sama. 

Contoh macam kita buat shaklee kan, bila kita bersungguh kita akan dapat bonus and dengan bonus tu kita dapat bayar hutang kita yang tertunggak. Kalau kita tak buat kita tetap kekal ditempat yang sama dengan jumlah hutang yang sama :)



Jadi tenang and enjoy the process. Its okay kalau gagal. Bangkit semula. Gagal. Bangkit semula! Kita tetap akan succeed and when we do, kita berjaya dalam keadaan kita earn it and kita akan lebih cherish it! :)

Do not give up! 

Salam Sayang,
Husna Bazlan


No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...