Sunday 21 January 2018

NASIHAT TUAN JACK CANFIELD ( CERTIFIED SUCCESS TRAINER )


  1. You are 100% responsible for everything that does or does not happen to you.

    Ye betul segalanya sudah ditakdirkan and ditetapkan oleh Allah Taala. Tapi kita sentiasa diberi pilihan and diberi jalan untuk membentuk hidup kita. Hidup ni tanggungjawab kita. 

    Jangan sesekali complain susahnya hidup aku.. Dah takdir hidup aku macam ni.. No no, remember, Allah sentiasa bersama sangkaan hambaNya :)

  2. The day you change your responses is the day your life will get better.




    Ubah gaya pemikiran kita. Buang segala sifat negativity dalam diri kita. Kalahkan segala nafsu malas, ego, rasa diri dah bagus, angkuh dan segala sifat-sifat mazmumah dalam diri kita. 

    Jangan takut pada kegagalan. Takutlah bila kita tak upgrade diri kita :)

  3. Stop settling for less than you want.

    Ni antara favourite husna. Be bold. Be motivated. Yakin dengan diri sendiri.. Never underestimate yourself. Selalu ambil masa dan muhasabah diri dan tanya apa yang dah ada ni cukup tak untuk keturunan kita? :)

    Remember, kejayaan bermula bila kita keluar dari zon selesa :)

  4. Most people fail not because they lack the skills or aptitude to reach their goals but because they simply dont believe they can reach it.

    Takut itu normal.. Gusar itu normal.. Lagi2 bila kita sorang dalam family kita yang tetibe nak buat lain dari yang lain.. Adik beradik semua doctors kita je nak jual tudung misalnya. 

    Its okay! Do it and yakin dengan apa yang anda lakukan! Jadikan ketakutan tu sebagai motivasi kita! 

    Untuk capai potensi terbesar kita dulu kena lawan ketakutan terbesar. 

  5. Three obstacles to success ; considerations, fears and roadblocks. 

    A. Considerations : Kita terlampau banyak memikir. Contohnya sebelum start lagi kita dah fikir sekarang ni pun aku dah banyak kerja. Sekarang ni pun dah selalu kena complain dengan spouse kita busy memanjang! Macam mana nak buat business ni? Tsk tsk. 

    B. Fears : Kita takut dengan rejection, kita takut dengan apa orang nak cakap, kita takut dengan kegagalan. 

    Give yourself a chance. Apa yang kita fikir akan mempengaruhi tindakan kita :)

    C. Roadblocks 

    Semua orang pernah melalui roadblocks kan? Kita nak balik kampung tiba-tiba jalan jam tengok-tengok ada police tengah buat roadblock kat depan.. 

    Roadblock is normal dalam business. Kita akan menghadapi ujian dan sedikit kesukaran. Mungkin kita akan diuji dengan tiada siapa nak join group kita, or kita diuji dengan loan kita tak approved. 

    Tapi adakah semua tu akan buat kita stop? No. Just keep going and be ready. Adakah bila police buat roadblock kita akan pusing and balik rumah semula? Tak. Kita akan terus hadapi and akhirnya sampai ke destinasi kan?

    You want something you yang kena gerak and go get it :).




Sekian sahaja perkongsian husna untuk hari ni. Ada banyak lagi actually tapi ni antara kegemaran husna hehe. Harap bermanfaat juga untuk semua insyaAllah.

Kita tak perlu nak jadi hebat pun untuk mula.. Tapi kita perlu mula untuk jadi hebat! 



Love,
Nurul Husna 

No comments:

Post a Comment

Shaklee KL disini

 Hello and Assalamualaikum! Alhamdulillah masuk tahun ni dah lebih lima tahun husna berkecimpung dalam dunia Shaklee ni.  Niat asal hanya ma...